קניה באינטרנט הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אם היינו באים לבקר את סבתא באותה תדירות כמו שאנחנו נכנסים לחנויות און-ליין כדוגמת איביי או אמזון, הסבתא היתה מודה לנו רבות. קניה באמצעות האינטרנט זה תהליך פשוט וחסכוני לכיס עם מבחר מרשים של מוצרים.
למה פשוט?
כי חנות אינטרנט ממוצעת מציעה לעיונכם מבחר מוצרים בסדר גודל של קניון שלם ואף יותר. המלאי מגוון יותר מאשר בחנויות הרגילות, והכל כבר מסודר בשבילכם לקטגוריות. צופים בעונה חדשה של "המפץ הגדול" ובא לכם חולצה כמו של שלדון? הזמינו מאמזון דרך הנייד תוך כדי הפרק בלי לקום מהספה. מחפשים בובה של אלזה? יותר אין צורך להתרוצץ בין מדפי החנויות השונות – פשוט תזינו "elsa doll" בשורת החיפוש של איביי ומיד תגלו מאות דגמים. תסננו לפי מחיר, תבחרו את הבובה שאהבתם, תשלמו בלי להוציא את הארנק מהכיס, תהנו. זהו, כה פשוט.
למה חסכוני?
כי המוצרים הנמכרים בארץ מתומחרים גבוה על ידי היבואנים: המחירים שלהם כוללים את עלויות המכס, מע"מ ומיסים נוספים. היבואנים צריכים לשלם משכורות לעובדים, לשלם עבור שכירות החנויות ותוך כדי גם לדאוג להשאיר כמה שקלים לשוקו ולחמנייה בשביל עצמם. לכן מחירי המוצרים בארץ גבוהים פי כמה ממחירם בחו"ל. אין אנו באים למתוח ביקורת על היבואנים – העיסוק שלהם לגיטימי וההוצאות מוצדקות – אך בסופו של יום, מה שמעניין אותכם ואותנו זה לשלם פחות ולקבל יותר. זכותנו להימנע ממחירים מופרזים – ואת הזכות הזו ניתן לממש במלואה דרך האינטרנט.
ומה לגבי המבחר?
"ארצנו הקטנטונת, ארצנו היפה". ארצנו אכן קטנטונת, וכנראה שמובילי שוק המותגים הפנימו טוב טוב את הלחן המהמם של רמי קלינשטיין. הקמת זרוע פעילות שלמה לטובת אוכלוסייה שלא עולה בגודלה על אוכלוסיית העיר לונדון פשוט לא משתלמת להם. לעיתים קרובות ישראל רחוקה מלהיות בראש התור כשמדובר ביבוא מוצר חדש לארץ, בין אם זה סמארטפון, רכב או קולקציית הלבשה. וגם אם המוצרים כן מיובאים, הצרכן הישראלי עלול להיחשף למבחר חלקי בלבד: הטלפון החכם יכיל רק 8 ג'יגה בייט זכרון, כאשר בחו"ל יימכר גם דגם "פרימיום" עם 64 ג'יגה, "קולקציית ההלבשה" תכלול רק שליש מהפריטים שהמותג מוכר במדינות אחרות וכן הלאה. לאומת זאת, הזמנה ישירה דרך האינטרנט מאפשרת לנו להיחשף למלאי עצום של מוצרים, חודשים או אף שנים לפני שהם עושים עלייה, ותמיד להישאר מעודכנים בטרנדים והתפתחויות השוק.
לכאורה נראה שהיתרונות של צרכנות און-ליין מדברים בפני עצמן.
יחד עם זאת, אנו מקבלים לא מעט שאלות הנוגעות לבחירת הלבשה, הנעלה, מוצרי חשמל ועוד. הפניות מתקבלות על בסיס קבוע עד מאוד – הדבר גרם לנו להבין כי עד היום קיימות בקרב הגולשים חששות מרכישת מוצרים באינטרנט: חלקם מודאגים שמידת הנעליים או הבגדים לא תתאים להם; אחרים סבורים שמוצר איכותי חייב להיות יקר ומסרבים לשלם פחות. סביר להניח שגם אתם שמעתם על "מלכודות" כאלה או אחרות שאפילו הפיקח מן הצרכנים עלול ליפול בהן.
אם הגעתם לפה, כנראה שיש לכם שאלות. וטוב שכך, כי לנו יש את התשובות.
אנו מאמינים בצרכנות נבונה ובמחירים הגונים לתמורה. כל צרכן רשאי לקבל את מלואת המידע על המוצר טרם הרכישה. בחנויות קונבנציונליות, מוצבים לשם כך נציגי שירות שמכירים את המלאי ולרוב מסוגלים לייעץ לכם מה כדאי לדעת לפני שקונים (למרות שתמיד קיים החשש שהם פשוט רוצים למכור לכם כדי לקבל תגמול מהמעסיק). בהזמנה דרך האינטרנט המצב קצת שונה – עליכם לקבל החלטה על סמך המידע הקיים בעמוד המוצר. כאן אנחנו נכנסים לתמונה. במטרה לכסות את הפערים ולהקנות לכם ידע וביטחון, אנו נדאג ש:
תוציאו את המקסימום מפירוט המוצרים
תדעו על מה לשים דגש בקניית נעליים והלבשה כדי שהפריט ישב עליכם מושלם
תשימו לב לפרטים הנכונים בהזמנת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגאדג'טים
ועוד!
החל משבוע הבא, בלוג קניה ייצא בסדרת כתבות אשר ישמשו לכם כמדריכים לקניה נכונה באיביי, אמזון ואתרים אחרים. אנו נשפוך אור על בחירת מוצרים איכותיים, דברים שיש להיזהר מהם ופרטים שכדאי לדעת טרם הקניה. הכתבות מיועדת לכל מי שאי פעם חשב להזמין נעליים, סמארטפון, מוצרי תינוקות או כל דבר אחר באינטרנט אך מרגיש שעדיין יש לו שאלות או ספקות בנושא. גם אם את/ה צרכן מנוסה ונבון, כדאי שתעיינ/י בכתבות שלנו כדי להתעדכן ולרענן את הידע.
הנושא שיפתח את סדרת המדריכים שלנו הוא: איך נבחר נעליים איכותיות במידה נכונה?
אנו נגלה לקוראים שלנו כיצד יש להמיר מידות נעליים של מדינות שונות, מהן הטעויות הנפוצות בהזמנת נעליים באינטרנט ומהם הדגשים בקניית נעלי מותג.
הכתבות בסדרה:
פורסם ע"י צוות קניה.