כשמדברים איתנו על משחק פופולרי שאנחנו מתגעגעים אליו, סביר להניח שהתשובה שניתקל בה יותר מכולם היא – לגו. משחק ההרכבה המדהים הזה העסיק אותנו כל כך הרבה בתור ילדים ורובנו אפילו נסכים שגם למבוגרים שבינינו עדיין לא נמאס ממנו. מגוון האפשרויות העצום שאפשר ליצור איתו היא כמעט בלתי נתפסת, והכמות הזו רק עולה עם השנים עם הוצאת גרסאות מיוחדות של המשחק שבהם ניתן ליצור דמויות או דגמים מיוחדים כמו מסוקים, מכוניות, ספינות וכדומה.

כיום מותג הלגו עדיין שולט בשוק משחקי ההרכבה. עם הזמן הגיחו חברות נוספות לשוק והחלו לשווק את אבני המשחק שלהם ולנגוס בנפח השוק של המותג המוכר והמצליח, בעיקר עקב המחירים היותר אטרקטיביים שלהם. אחת החברות המוכרות כיום היא בנבאו ("BANBAO") שגם לה יש מגוון גדול ואיכותי של אבני משחק בצורות שונות, גדלים שונים ונושאים משתנים. חברה נוספת היא חברת קיינקס ("KNEX") שאצלה החלקים אינם סטנדרטיים כפי שאנחנו מכירים, אלא חלקים מיוחדים המשמשים בעיקר לבניית מודלים ריאליסטיים בעזרת חלקי משחק גמישים ורב שימושיים.

עם כניסת המתחרים החדשים לשוק, לאחר עשרות רבות של שנים של שליטה אבסולוטית של חברת לגו, ענף המשחקים להרכבה תפס תאוצה ומיליוני מוצרים נמכרים ברחבי העולם וכיום ניתן למצוא אותם כמעט בכל בית לאור הירידה המשמעותית במחירים. מעבר להנאה שיש במשחק, יש לו יתרונות נוספים: ידוע כי משחקי הרכבה מפתחים את היכולות הקוגנטיביות והמוטוריות בקרב ילדים. הבניה החופשית גם מאפשרת להם להתחבר לעולמות שהם מאד אוהבים, עולם בו הם יכולים לדמיין ולבנות כל מה שעולה על רוחם. בנוסף לזה, מכיון שההנאה מהמשחק הזה לא רק מתחילה ונגמרת בילדים אלא גם במבוגרים רבים, משפחות רבות מוצאות עצמם יושבות ביחד שעות על גבי שעות, נהנות מזמן איכות אחד עם השני.

אז מאיפה הגיע אלינו המוצר הנפלא הזה? ההיסטוריה שלו מתחילה בשנת 1932 בדנמרק, אצל נגר בשם אולה קירק כריסטיאנסן שהמציא את אבני המשחק בסדנתו אשר בבילנד. השם לגו הוא קיצור של הצירוף "leg godt" אשר משמעותו בדנית הוא "שחק יפה". אבני המשחק הראשונות היו מעץ ולאחר מכן יוצרו מפלסטיק שהיה בטיחותי יותר לילדים. מוטו החברה שהוביל אותה להצלחה האדירה שלה הוא "רק הטוב ביותר הוא טוב מספיק" (‘Only the best is good enough’), למרות שהחדשנות של החברה לא תמיד היתה לה בסיס לגדילה והתפתחות, אלא להיפך. נהוג לחשוב שחדשנות זה קריטריון בסיסי להצלחה של כל חברה בעת המודרנית וזה גם מאד נכון, אך החדשנות הבלתי מרוסנת והבלתי נפסקת כמעט הביאה לקריסתה של האימפריה בשנת 2003. המנכ"ל דאז פול פלאוגמן, בן למשפחת המייסדים, נתן יד חופשית למפתחי המוצרים גם מבחינת רעיונות וגם מבחינה תקציבית, כך שמוצר אחד על אותו נושא יכל לצאת לחנויות ב 8 וריאציות שונות מה שהותיר ללקוח מספר רב של אפשרויות על אותו נושא וכך יצא שנותרו המון מוצרים על המדפים שלא היה להם כיסוי מבחינת הוצאות. באותה שנה היו לחברה הפסדים של כמעט 300 מיליון דולר.

בשנת 2004 מינתה החברה לראשונה מנכ"ל שאינו נמנה על משפחת המייסדים, ג'ורגן ויג קנודסוטרפ שהצליח להוציא את החברה מהמשבר אליו נקלעה, בעיקר עקב תהליכי ייעול אגרסיביים שכללו פיטורים של אלפי עובדים, סגירת מפעלים והעברתם למדינות בהן עלות הייצור זולה יותר והתמקדות במוצרים הרווחיים של החברה ופיתוח שלהם. התהליך הזה עבד והחברה החלה לחזור לרווחיות החל מ 2005. אחד ממוצרי הדגל של החברה נקרא "BIONICLE" והוא היווה כ 25% מהמכירות של החברה, והרעיון בבסיס המוצר הזה היה לאפשר לילדים ליצור סיפור מתמשך עם הדמויות. לאחרונה אף יצאו סרטים מצוין בכיכובם של דמויות לגו – The Lego Story ו- The Lego Movie. אז אם אתם אוהבים משחקי הרכבה וגדלתם על לגו, תרשו לעצמכם ליהנות מזה שוב!
פורסם ע"י עומרי מעברי