הזמנתם חבילה ואתם מחכים, חסרי מנוחה, עד שהיא תגיע? כולנו מכירים את ההמתנה חסרת הסבלנות מהרגע שלחצנו על "הזמן עכשיו" ועד שאנחנו מקבלים את האסמס המיוחל שהמוצר הגיע אלינו. אחד הדברים שעוזרים לנו עם ההמתנה הארוכה הזו הוא שירותי מעקב אחר חבילות, שמאפשרים לנו לדעת בכל רגע נתון איפה נמצאת החבילה שלנו ומתי היא צפויה להגיע אלינו, באמצעות קוד מעקב.
הכתבה הבא תעזור לכם להבין איך לעקוב אחרי החבילה ומה כל הצעדים שהיא עוברת עד שהיא מגיעה אלינו!
רשום, מהיר וללא מעקב
לא כל המשלוחים אותו הדבר, ולפעמים אנחנו בוחרים באופן אוטומטי את המשלוח הזול ביותר מבלי לקרוא את האותיות הקטנות. חשוב לשים לב להבדלים בין שירותי מהשלוחים שאתרי המסחר מציעים לנו. בדרך כלל, נתקל בכמה סוגים עיקריים:
- משלוח בלי אפשרות מעקב – האופציה שתהייה בדרך כלל הזולה ביותר היא משלוח דואר רגיל ללא אפשרות מעקב. זה אומר שהמוכר יישלח את המוצר, אבל לא תהיה דרך לעקוב אחריו, ובדרך כלל המוצר יגיע אחרי זמן רב (חודש ומעלה) ויפתיע אותנו. למרות החסרונות, זאת לא אופציה גרועה כשמדובר על מוצרים קטנים, זולים וחסרי חשיבות שאנחנו מזמינים "סתם".
- דואר רשום (with Tracking Number) – האופציה השניה והפופולרית יותר היא דואר רשום, המנפיקה מספר מעקב מסודר שמאפשר לנו לעקוב אחר החבילה בכל זמן – מהרגע שהמוצר יצא מהמפעלים ועד שהוא הגיע לסניף הדואר הקרוב אלינו.
- דואר מהיר – אופציה שלישית היא דואר מהיר (Express/Priority). אופציה זו בדרך כלל יקרה יותר, אבל המוצר יגיע אליכם במהרה (תוך מספר ימים). המוצר יגיע עם מספר מעקב שיאפשר לכם לעקוב אחר כל צעד. אם אתם מחפשים מוצר בדחיפות, זאת הדרך.
מספר מעקב – הקוד הכי חשוב
כדי לעקוב אחר חבילה אתם צריכים מספר מעקב (Tracking Number). רק באמצעות הקוד הזה תוכלו לעקוב אחרי החבילה שלכם ולדעת איפה היא נמצאת בכל רגע. את הקוד תקבלו בעת ההזמנה או לאחר שנשלחה, והוא יישלח לכם למייל. הקוד נוצר בדרך כלל על ידי חברת השילוח הבינלאומית בה נעזר המוכר. בדרך כלל הקוד מורכב מסימנים שמעידים עליו – כך למשל קוד שמתחיל ב-E משמעותו כי הוא שייך לחברת השילוח EMS.
החבילה שלי ב"נקודת חלוקה", מה זה אומר?
עוקבים אחר החבילה אבל לא בטוחים מה משמעות הסטאטוס? כדי להבין טוב יותר, כדאי להכיר את המסע שהחבילה שלנו עוברת עד שהיא מגיעה לידינו. לא כל השלבים אותו הדבר בכל חברה, אבל אלו הצעדים הכלליים:
1. ההזמנה התקבלה
- ההזמנה בהמתנה (Awaiting) – בכל פעם שאתם מזמינים מוצר, הוא מוזן למערכת ומחכה להיות מטופל. אם זה הסטאטוס שקיבלתם, הכוונה שהמוכר עוד לא הגיע להזמנה שלכם
- ההזמנה מעובדת (Processed) – בשלב הזה, ההזמנה שלכם התקבלה ובשלב הכנה
- ההזמנה נשלחת (Dispatched) – החבילה שלכם מוכנה ואו-טו-טו תשלח אליכם.
- ההזמנה נשלחה (Delivered) – החברה/מוכר שלחו את החבילה שלכם ליעד, והיא כבר לא בידם
2. ההזמנה נשלחה
- ההזמנה הועברה לנקודת חלוקה (Distribution Center) – בשלב הזה ההזמנה שלכם הגיעה למרכז החלוקה של חברת השילוח, והיא מחכה להיות ממויינת ולהמשיך לצעד הבא.
- ההזמנה נשלחה מארץ היעד – כעת, ההזמנה נשלחת לעבר ישראל
3. ההזמנה הגיעה למדינת היעד
- ההזמנה בתהליך המכס – החבילה עוברת במכס בנתב"ג. במקרים מסוימים היא גם תעצור בו, תבחן, ואתם תאלצו לשחרר אותה (עוד על זה בהמשך)
- ההזמנה בתהליך קליטה ומיון – לאחר ששוחררה מהמכס, החבילה מגיעה לעוד תהליך קליטה ומיון בארץ, כדי להישלח לעברכם
- ההזמנה נשלחה אליכם – בנקודה זו, החבילה נשלחת אל סניף הדואר הקרוב אליכם/תא הדואר/לוקר/נקודת חלוקה (בהתאם לסוג המשלוח שבחרתם)
- ההזמנה מחכה לכם – ההודעה המשמחת ביותר: כעת תקבלו פתק לתא דואר/אסמס שמודיע כי החבילה מחכה שתבואו לאסוף אותה אחרי המסע המפרך שעברה
איך עוקבים אחר החבילה?
עכשיו הגענו לנקודה המרכזית – אז איך אני עוקב אחר החבילה שלי? כדאי שתדעו שכמעט בכל אתר תוכלו למצוא מעקב חבילות, וכן באתרי השילוח המרכזיים (כולל דואר ישראל). תוכלו גם להציץ במעקב של זיפי, שמאפשר מעקב אחר כל חברות השילוח המרכזיות והפופולריות. כאמור, כדי לעקוב אחר החבילה צריך להצטייד במספר המעקב. עליכם להזין את המספר ומיד לאחר מכן תקבלו את סטטוס החבילה.
והמכס, מה איתו?
כל חבילה שנשלחת בחו"ל עוברת במכס בישראל, באחד משלביה האחרונים. לצערינו, לעתים החבילה נעצרת במכס וצריכה לעבור תהליך נוסף שם. אם החבילה שלכם נעצרה במכס, תקבלו על כך SMS או מייל שיודיע לכם מה הצעדים הבאים ומהו הסכום שאתם צריכים לשלם כדי לשחרר את החבילה מהמכס. אנחנו אומרים "מכס" אבל בתוך הקטגוריה הזו יש כמה מיסים שצריך לקחת בחשבון:
- מע"מ – רכשתם מוצר שמחירו מעל 75$? אם החבילה נתפסה במכסת, תאלצו לשלם מע"מ בגובה 17%
- מכס – מכס משלמים על מוצר שערכו עולה על 500$, וגובה המכס משתנה ממוצר למוצר כתלות בקטגוריית המוצר
- מס קניה – מס קניה נגבה על מוצרים מקטגוריות ספציפיות, כמו אלקטרוניקה, טבק ואלכוהול. גם כאן, גובה המס משתנה בין מוצר למוצר.
- אגרת רשומון – כדי לשחרר מוצר מהמכס יש להנפיק טופס בשם "אגרת רשומון". וכמו שניחשתם, על ההנפקה הזו יש לשלם.
- עלות שחרור – גם השחרור עצמו יעלה לנו קצת, תלוי במסלול השחרור בו המוצר עבר.
אם אתם חוששים שהמוצר ייתקע במכס, כדאי לשקול רכישת מגן מכס, תמורת עמלה. אם אתם רוצים "להתחמק" גם מהעמלה, כדאי שתדעו שהאתר זיפי מעניק מגן מכס חינם בכל הזמנה! עוד פרטים כאן.