קונצפט של מכירה קבוצתית אינו חדש. אפשר להגיד שרוב הגולשים הישראלים כבר קנו משהו דרך אחד אתרי הקופונים שנהיו מאוד טרנדים במהלך השנתיים האחרונות. השאלה היא, האם זה באמת משתלם לנו או שגם פה יש מקום שאנחנו לא תמיד נרוויח מהעניין?
חלק ניכר מעסקים טוענים שהרבה פעמים קופונים גורפים להם הפסדים והערך היחידי שהם מפיקים ממנו הוא שיווקי בלבד. לטענתם, אמנם היקף העבודה גדל משמעותית לפרק זמן של הדיל בקופון, אבל המחזור הגדול של לקוחות שבאים, מביא איתו לחץ מטורף, פגיעה בלקוחות הקיימים ופגיעה ברמת השרות. קשה לא להסכים עם הטענה הזאת, אני זוכר שגם אנחנו נפלנו קורבן, כאשר רכשנו אחד הקופונים של מסעדה מסוימת ופשוט לא הייתה לנו אפשרות להיכנס אליה ביום שבחרנו להגיע, כי היו עוד כמה אנשים שכבר חיכו בתור. בסוף החלטנו להגיע ביום אחר וכאשר הגענו, המלצרים היו עצבניים, המקום מפוצץ והחוויה לא כמו שציפינו. להגיע למצב כזה בשביל העסק ובמיוחד אם מדברים על עסק צעיר, לא תופעה רצויה.
ומה לגבי מוצרים אחרים?
לפעמים אנחנו רואים הרבה מוצרים שטוענים שהם באים ב-50% הנחה או יותר. לפני שאתם מתנפלים על המוצר אנו מציעים לכם לבדוק קודם שלא יקרה מצב שהמבצע הוא צעד שיווקי זול. כאן יש לנו דוגמא של פניה של אחד המשתמשים אל Groupon, לאחר ששם לב שהמבצע שהוצע על סט סכינים, לא היה בעצם מבצע כלל. ניתן היה להשיג בדיוק את אותו הסט באתר Getit באותו המחיר:
יש לציין ש-Groupon התייחס לפניה שלנו, אך התגובה הייתה מפתיעה:
לעומת זאת, מאתר קופונים baligam, שגם הוא פרסם את אותו המבצע, קיבלנו תגובה הרבה יותר עניינית והיינו מאוד מרוצים ממהירות התגובה שלהם לתקרית:
כמובן שמקרים קיצונים כאלה, הם לא תופעה ניכרת. אבל אנחנו יכולים בביטחון להגיד לכם, שהרבה מאוד פעמים, גם הנחות שמופיעים באתרי קופונים, מתיחסים למחירים שלא בהכרח הכי נמוכים. קורים מצבים שהמשווקים יעדיפו להראות לכם את המחיר הגבוה ביותר בשוק שניתן למצוא, ולהוריד דווקא ממנו את 50% שהובטח לכם, כאשר בפועל הנחה תיהיה נמוכה יותר בעשרות אחוזים.
אז איך באמת קונים חכם קופונים?
מסתבר שטיפולים, חוגים, אטרקציות, צימרים ומסעדות הם אכן מקומות שמשתלם לרכוש בהם את הקופונים, רק קחו בחשבון שעומס ולחץ על בעלי העסק וכמות אנשים לא מבוטלת, שכמוכם רכשו את הקופון, עשויים לפגוע בחוויה הכללית.
בנוגע למוצרים אחרים, חשוב לבדוק מי מציע את ההנחה. מי שבאמת יכול לתת הנחה משמעותית שלא תוכלו לקבל בחנויות ביום רגיל, הם היצרנים או היבואנים של אותו מוצר. והסיבה היא פשוטה: כלל ההכפלות. אם להתבונן במוצרים רגילים שיש בהם תחרות, כלל התמחור יהיה פשוט: היצרן שהוציא 5 ש"ח כדי ליצר פריט, ימכור אותו ב-10 ש"ח ליבואן. כלומר ימכור פי 2 (לפחות) יותר יקר מאשר עלות היצור. יבואן בתורו, יציע מחיר של 20 ש"ח לחנות שקונה את המוצר בסיטונאות, כלומר ימכור אותו פי 2 יותר יקר מעלות הרכישה שלו. ולבסוף החנות מוכרת את המוצר הסופי ב-40 ש"ח לצרכן לפי אותו העקרון. זה לא חוק כתוב, אבל בהרבה תחומים תוכלו לראות את התופעה הזאת. כמובן שגודל היצרנים, היבואנים והמשווקים ורמת התחרות בתחום משחקים תפקיד חשוב. כוח המיקוח הוא דבר שתמיד קיים בכל רמות של השרשרת שתיארתי. אם מדובר ברשת גדולה ויבואן קטן, כנראה רשת תוכל להוריד במחיר את היבואן, אם תתחייב לרכוש כמות גדולה של מוצרים בבת אחת.
כל הדיון הזה מביא אותנו לנקודה, אליה רציתי להגיע: כנראה שהמשווק, שהוא נמצא אחרון בשרשרת הספקה, לא יוכל להציע לכם הנחה גדולה על המוצרים שלו, כי הוא בעצמו קונה אותם ב-"50% הנחה" מהיבואן או היצרן. אבל מי שבא לפניו בשרשרת ההספקה, כן יכול להציע מחיר מפתה. להקליד היום בגוגל "יבואן של ____" לא לוקח הרבה זמן. לעבוד ישירות מול יבואן גם יהיה עדיף מלעבוד מול חנויות, מאחר ואחריות על המוצרים ברוב המקרים ניתנת על ידי יבואנים, ככה שבמידה וקרה משהו לא כשורה, אתם כבר תדעו למי לפנות.
במידה ומדבור בחנות או ברשת חנויות שמשווקת, רצוי לבדוק קודם כמה המוצר הזה עולה בחנויות אחרות. Zap הוא פתרון מושלם בשביל המשימה הזאת.
זמן המשלוח. הרבה פעמים ניתן להתקל במבצע שניתן לממש אותו רק כמה ימים או אפילו שבועות אחרי רכישת הקופון. ההספקה של המוצר, שבדרך כלל לוקחת עד 14 ימי עסקים מרגע תחילת מועד המימוש, צריכה להיות בשיקולים שלכם. אם מדובר במוצר שעלול להגיע אלי בערך אחרי חודש מרגע ששילמתי עליו, אני כבר מעדיף לפנות ל-ebay. כמעט בטוח אני אמצא אותו במחיר עוד יותר נמוך מזה שבקופון וזמן הספקה ממוצע של המוצר יהי שלושה שבועות.
לסיכום אנו רוצים להגיד שבסופו של דבר קופונים הם כן דבר חיובי עבור הצרכנים, רק לצערנו גם פה זה לא כלל אצבע שכל מה שמוכרים לנו באתרי קופונים הוא אכן מבצע מדהים וחד פעמי. גם פה בתור צרכנים אנחנו צריכים לבדוק את המבצע כדי לא ליפול בפח למילים יפות.
פורסם ע"י צוות קניה.