ערביי ישראל עדיין לא השתלבו בעולם האינטרנט כמו האוכלוסייה היהודית. למרות זאת, נתונים עדכניים של אתר שופינג ישראלי גדול מוכיחים שיותר תושבים ערבים מגלים בשנים האחרונות את הקניות ברשת ומתחילים להדביק את הפער.
האתר אסף את נתוני הקנייה במהלך 5 השנים האחרונות. הם חושפים מגמה של התגברות ברכישות באינטרנט בקרב גברים ונשים מן המגזר הערבי בישראל. זאת בניגוד לתמונה שהעלו כתבות וסקרים מהשנים האחרונות, לפיהם הערבים כמעט ולא מנצלים את הרשת לקניות.
המסקנות העיקריות שעלו מהנתונים הן:
- הציבור הערבי מכיר את עולם ההזמנות באינטרנט ומזמין ברשת מוצרים מאתרים בחו"ל.
- גברים ערבים מזמינים בערך פי 4 מנשים באינטרנט
- ביישובים הגדולים במגזר הערבי מזמינים יותר מאשר בקטנים.
- הסכומים הממוצעים לקנייה ברשת במגזר הערבי נעים בין 45 ש"ח (עוספיא) ל-95 ש"ח (ג'לג'וליה)
- המוצרים האהובים על המגזר הערבי להזמנה ברשת הם (1) בגדים ונעליים, (2) תכשיטים ואביזרי ביגוד, וברמה פחותה מכך (3) מוצרי אלקטרוניקה וטלפונים ו-(4) מוצרי בריאות ופארמה
- היישוב הערבי שמזמין הכי הרבה הוא (1) נצרת, ואחריו (2) דליית אל כרמל ו(3) באקה אל -גרבייה
חשוב להזכיר כי מספרי הקנייה ביישובים הערבים הם עדיין נמוכים בהרבה מאלו של המגזרים האחרים בישראל ועל כן התמונה שעולה מהם היא ראשונית.
למרות זאת, נראה שהציבור הערבי אכן מכיר את ההזמנה ברשת האינטרנט ולא מפחד לבצע את השלבים הדרושים כדי להזמין לעצמו מוצרים במחיר משתלם מתוך מבחר בינלאומי. שלבים אלה כוללים: כניסה לאתר, בחירת מוצר והזנת פרטי אשראי, ביצוע הזמנה ואיסוף המשלוח.
בכתבה הזאת נראה:
- באילו יישובים ערביים בישראל מזמינים מהרשת
- מה המוצרים הכי פופולריים במגזר הערבי להזמנה באינטרנט
- אילו סכומים ממוצעים מוציאים במגזר הערבי על הזמנות באינטרנט
- כיצד הנתונים מהאתר שונים ממה שחשבנו עד עתה
בישראל של 2021, כחמישית מן התושבים (כ-21%) הם ערבים, ציבור ענק של מעל 1.9 מיליון תושבים.
למרות זאת, מספר הגולשים ברשת הציבור הערבי היה עד עכשיו נמוך משמעותית משאר המגזרים. לפי סקר "הגולש הישראלי" של משרד התמ"ת מ-2020 עלה שהאוכלוסייה הערבית מאופיינת בשעורי שימוש באינטרנט נמוכים יחסית לאוכלוסייה היהודית (8.42% לעומת 64.9%).
שיעור הקונים באינטרנט בקרב האוכלוסייה הערבית הוא רבע בלבד ביחסית לאוכלוסייה היהודית. אחת הסיבות לכך היא שבמגזר הערבי כ-50% מהבתים בלבד מחזיקים מחשב וחיבור רשת.
נראה שבקרב הערבים הצעירים, למרות זאת, הפערים נמחקים בין המגזרים. האוכלוסייה הערבית הצעירה משתמשת באינטרנט במידה רבה, בייחוד ביחס למבוגרי המגזר.
גלישה מהטלפון הנייד היא פופולרית במגזר הערבי עוד יותר, ו-28% מהערבים דיווחו כי הם גולשים אך ורק מהפלאפון, וזאת לעומת 10% בלבד במגזר היהודי שבחרו בגלישה סלולרית באופן בלעדי.
באילו יישובים ערביים מזמינים הכי הרבה באינטרנט
20 היישובים הערביים שבהם מזמינים הכי הרבה באינטרנט הם, כצפוי, היישובים הגדולים בחברה הערבית.
עשרת היישובים שמזמינים הכי הרבה באינטרנט הם, לפי הסדר:
- נצרת
- דלית אל כרמל
- באקה אל-גרבייה
- טייבה
- רהט
- סחנין
- עוספיא
- שפרעם
- ערערה
- בית ג'אן
יש מספר הבדלים בולט בין היישובים האלה.
הראשון בהם הוא סוג האוכלוסייה שחי בהם. ביישובים אלה מתגוררים לפרקים ערבים בדואים, דרוזים, ואוכלוסיות מעורבות.
בנוסף, היישובים האלו כוללים מספר צורות התיישבות, כמו ערים, כפרים ומועצות מקומיות.
יש גם מספר קווים משותפים ליישובים האלו.
גודל האוכלוסייה שמתגוררת ביישובים הערבים בראש הרשימה היא גדולה. הנתון הזה הגיוני לאור העובדה שנבדקה כמות ההזמנות ללא השפעה של גודל יישוב. ייתכן ובצורה יחסית, קיימים יישובים וכפרים ערביים קטנים יותר שבהם מספר ההזמנות לנפש הוא גבוה יחסית, אך גורם זה לא נבדק.
עוד קו דמיון מפתיע אולי בין היישובים האלו הוא הריחוק הגיאוגרפי המשותף למרביתן ממרכז ישראל. משפיעים על כך כמובן ריכוזי האוכלוסייה הערבית הגבוהים בצפון ישראל, אך אפשר למצוא סיבה לכך גם בשימוש באינטרנט כגשר לקבלת מידע, בידור וגם מוצרים, שמאפיין את היישובים המרוחקים גיאוגרפית.
במילים אחרות, ייתכן שביישובים ערבים שבהם אין חנויות וקניונים גדולים, האוכלוסייה פונה להזמנה באינטרנט כדי להביא אישית וישירות את המוצרים הרצויים עד הבית.
כמות ההזמנות במגזר הערבי כפי שעולה מההזמנות באתר אינה מתקרבת למספרים של ההזמנות מהאוכלוסייה היהודית. למרות זאת, כן ניכר שמספרי ההזמנה מחו"ל במגזר הערבי עולים באופן קבוע משנה לשנה.
חשוב להזכיר, שהאתר המדובר מתמחה בהנגשתם של אתרי הצריכה הגדולים מחו"ל (אלי אקספרס, אי ביי, אמזון ואחרים) לשפה העברית, ולקהל הישראלי. אפשרי שהנתונים הושפעו מן היתרונות האלו.
מסקנה: היישובים הגדולים במגזר הערבי הם אלה שמזמינים הכי הרבה מוצרים באינטרנט. יישובים מרוחקים מזמינים לרוב יותר, אולי בגלל מיעוט גישה לחנויות פיזיות או בגלל ששם בקיאים יותר בשימוש באינטרנט.
המוצרים הכי מוזמנים ברשת במגזר הערבי
כאן הנתונים הראו תמונה חד משמעית:
האוכלוסייה הערבית נוהגת להזמין בגדים – והרבה מהם.
בכל היישובים שנבדקו, בקרב גברים ונשים כאחד, הזמנת ביגוד ונעליים הייתה כמעט תמיד הקטגוריה הכי פופולרית להזמנה ברשת.
בהשוואה ליישובים היהודים, בגדים לא היו הקטגוריה הפופולרית ביותר בקרב היישובים העניים בישראל, אך כן בלטה בקרב חלק גדול מהיישובים העשירים. בעוד שביישובים הערביים בלטה גם הזמנת נעליים, הבגדים הפופולריים ביותר ביישובים היהודיים היו דווקא חולצות.
המוצרים במקום השני הצמוד במגזר הערבי היו תכשיטים ואביזרים לבוש נלווים. אביזרים אלה כוללים כובעים, צעיפים, משקפי שמש וכן הלאה. במקרה זה מספר ההזמנות היה גבוה יחסית בהרבה משל המזמינים ביישובים היהודיים.
לא היה הבדל, כאמור, בין היישובים הערביים השונים בנושא זה. בכולם הזמנת בגדים, הנעלה ואביזרי לבוש היו הקטגוריות המובילות, כששאר המוצרים מאחוריהן.
במקום השלישי מזמינים במגזר הערבי מוצרי אלקטרוניקה וטלפונים סלולריים.
כאן המגמה דומה ליישובים היהודיים. מכשיר הטלפון הנייד הפך לעור שני בשביל רובינו, והקניות ברשת משקפות זאת.
הסבר אפשרי נוסף לכך הוא הנתון שראינו לפיו הציבור הערבי בוחר לגלוש באינטרנט ממכשיר הטלפון באופן בלעדי. השימוש הרב בטלפון מוביל לקנייה של ציוד נלווה במחיר מבצע באינטרנט, כמו מטען לפלאפון, כבלים, מגינים לפלאפון וחלקי חילוף.
במקום הרביעי ורחוק מאחור היו מוצרי פארמה ובריאות. נתון מפתיע בכל אופן בהשוואה לציבור בערים היהודיות, שלא ניכרות בו הזמנות רבות מקטגוריית הבריאות.
מסקנה: בגדים ונעליים הם המוצרים שהמגזר הערבי מזמין באינטרנט בהפרש ניכר משאר הקטגוריות. אחריו נמצאים מוצרים שכוללים אביזרים נלווים, גורמים שמראים שהציבור הערבי בטוח להזמין ברשת פריטים לפי מידה וגזרה. במקום השלישי והרביעי היו מוצרי אלקטרוניקה וסלולר ומוצרי בריאות.
כמה מוציאים במגזר הערבי על הזמנות ברשת
סך ההוצאות הממוצע לקנייה ברשת במגזר הערבי חושב עבור כל יישוב בנפרד.
בהשוואה לסכום ההזמנה הממוצע בערים היהודיות, נראה שביישובים הערביים מוציאים מספר עשרות שקלים יותר בכל הזמנה.
הסכום הגבוה ביותר בממוצע להזמנות ברשת הוא בישוב ג'לג'וליה – כ-95 ש"ח להזמנה.
הסכום הנמוך ביותר בממוצע להזמנות ברשת הוא בישוב עוספיא – כ-45 ש"ח להזמנה.
נזכיר שהממוצע להזמנה ביישובים היהודיים העשירים היה כ-37 ש"ח ואילו ביישובים העניים הוא היה כ-30.5 ש"ח.
מספר סיבות יכולות להסביר את ההבדל הגדול בסכום ההזמנות ברשת בין המגזרים:
- כמות הקניות : מכיוון שכמות ההזמנות ביישובים היהודיים גבוהה בהרבה מזו ביישובים העשירים, יש מספר גבוה יותר של מוצרים שמחירם זול יותר, אשר משפיעים על המחיר הממוצע. יתכן שביישובים הערביים בוחרים בהזמנות ממוקדות של מוצרים שמחירם יקר יותר, אך עדיין זול יותר מאשר מבחנויות הפיזיות.
- בגדים ונעליים הם יקרים יותר: מכיוון שהמגזר הערבי מזמין בעיקר פריטי לבוש והנעלה, הגיוני שסכום הקנייה הממוצע יהיה בהתאם למחירים של מוצרים אלה. בדרך כלל אלו פריטים שעולים יותר.
- רצון להתחדש במוצר יוקרתי: מכיוון שהזמנה באינטרנט היא עדיין לא דבר שבשגרה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, יש אפשרות שערבים רבים בוחרים "להתפנק" בהזמנה באינטרנט של מוצרים מעט יקרים יותר ממוצרי צריכה יומיומיים או ממוצרים שמחירם נחשב זול יותר.
מסקנה: האוכלוסייה הערבית מזמינה באינטרנט בסכומים שנעים בין 45-99 ש"ח, סכומים הגבוהים בעשרות שקלים מסכום ההזמנה הממוצע ביישובים היהודיים. סיבות אפשריות לכך כוללות את מספר ההזמנות הנמוך בהשוואה לאוכלוסייה היהודית, את ההעדפה של המגזר הערבי להזמין מוצרי ביגוד והנעלה, ואת הרצון להתפנק בהזמנת מוצרים יקרים באינטרנט.
באינטרנט או בקניון? איפה קונים ערביי ישראל
לא מעט כתבות וסקרים ניסו לגלות כיצד קונים ערביי ישראל.
הכתבה הזאת בעיתון גלובס טענה שערביי ישראל עדיין מעדיפים את הקניון הקרוב או אפילו את חנות המכולת על פני הזמנה באינטרנט. בכתבה נטען שהערבים בישראל "לא אימצו את הרגלי הקניות באינטרנט".
לעומת זאת, דו"ח של איגוד האינטרנט הישראלי שהוכן לבקשת ועדת הכנסת הראה שיש עלייה במגמת הקנייה ברשת בקרב ערביי ישראל, בעיקר הצעירים שבהם.
הנתונים של אתר האינטרנט הישראלי מגלים לא רק שערביי ישראל מיישובים רבים נוהגים לבצע קנייה ברשת, אלא גם את המוצרים המועדפים עליהם.
למרות שהיה נהוג להניח שמיעוט המחשבים הביתיים בחברה הערבית יוביל בהכרח לפחות גלישה באינטרנט, נראה שהאוכלוסייה הערבית עד גיל 60 מרבה להשתמש בטלפון הנייד כדי לגלוש באינטרנט ולבצע פעולות שונות באתרים מקוונים.
נראה בנוסף שהאוכלוסייה הערבית מזמינה באינטרנט בסכומים שעולים על אלו של האוכלוסייה היהודית. מכך אפשר להסיק שקניות ברשת רק יתפתחו ויהפכו להרגל במגזר הערבי שמכניס סכומי כסף גדולים.
אפשר להשתמש בנתונים אלה כדי להמליץ לבעלי אתרים מקוונים ובעלי אתרי צריכה בפרט להשקיע בהנגשת התכנים שלהם לאוכלוסייה הערבית. זאת אומרת:
- שילוב תוכן בשפה הערבית
- שילוב מוצרי צריכה בתחום הלבוש וההנעלה עם דגש על הקהל הערבי
- התאמת האתרים שלהם למובייל ולגלישה מהדרך
מסקנה: בניגוד למה שנהוג לחשוב, נראה שהאוכלוסייה הערבית בישראל כן קונה ומזמינה מוצרים באינטרנט. הצעירים הערבים מנצלים את היתרונות האינטרנטיים כדי להזמין מוצרים בסכומים גבוהים יחסית לשוק הישראלי. בעלי אתרים יעשו בשכל אם ינגישו את האתרים שלהם לשפה הערבית, לתכנים המבוקשים באוכלוסייה הערבית ולגלישה במובייל.