על השאלה הזאת הרבה מאיתנו לא יחשבו יותר מכמה שניות לפני שנענה בביטחון – "חילונים". נדמה רק הגיוני שחילונים יפגינו היכרות גדולה יותר עם עולם ההזמנות אונליין. ולמרות זאת, נתוני הזמנה מאתר מסחר גדול בישראל שופכים אור על המספרים האמיתיים – ומגלים כי דווקא הציבור הדתי הוא זה שמנצל את פלטפורמות הקניות ברשת יותר מאשר חילונים ואף מזמין יותר מוצרים באופן עקבי.
הנתונים נאספו על ידי אתר האינטרנט הישראלי "זיפי" המספק שירותי הזמנה בעברית מאתרי מסחר בינלאומיים כמו אלי אקספרס, אי ביי ואחרים. מנתוני הקניות לשנת 2020 שנאספו על ידי האתר, עולה כי הציבור בערים הדתיות בישראל הזמין בשנה האחרונה מספר רב יותר של מוצרים מאשר האוכלוסייה בערים החילוניות בכל הקטגוריות המובילות כמעט בלי יוצא מן הכלל.
בדיקת הנתונים סקרה את הרגלי הקניות של כל הערים בישראל. נבדקו ערים בעלות רוב דתי מובהק, כמו בית"ר עילית, בית שמש, בני ברק לצד ערים בעלות ציביון חילוני מובהק, כמו הרצליה, תל אביב ומודיעין. הנתונים העלו פער של כ-29% במספר ההזמנות לטובת הערים הדתיות, הפתעה לחלקנו בדרך שבה נתפסים הרגלי הצריכה באינטרנט של המגזרים בישראל.
פחות מגוון – יותר הזמנות
למרות מספר ההזמנות הגבוה יותר, בערים הדתיות קונים מגוון מצומצם יותר של מוצרים. למעשה בערים המוגדרות כחילוניות רוכשים באינטרנט מוצרים מתוך כ-350 קטגוריות יותר מאשר באלו הדתיות. הנתון הזה מבליט עוד יותר את המספר הגדול יותר של רכישות אונליין בקרב האוכלוסייה הדתית. ניתן לומר בזהירות שהציבור הדתי מבצע יותר רכישות חוזרות של מוצרים שהוא מכיר מאשר הציבור החילוני, שבתורו קונה לעתים מזדמנות ובוחר במוצרים שלא הכיר בהכרח קודם לכן, אולי לשם התנסות או בידור.
הפתעה נוספת שהנתונים מעידים עליה היא האופן שבו גולשים דתיים וחילונים עושים שימוש באתרים לרכישה באינטרנט. הקהל הדתי אשר משתכר בממוצע פחות ממקבילו החילוני גילה את החיסכון שבהזמנה באינטרנט ועושה בו שימוש מושכל באופן קבוע.
עוד עלה כי הקהל הדתי מגלה בקיאות והבנה בכל הנוגע להזמנה מחו"ל ועושה שימוש קבוע בשירותים מתקדמים להזמנה מחו"ל שמציע האתר. שירותים אלו כוללים השוואת מחירים, שימוש בהגנה נגד מכס עבור משלוחים מעל 75$, התייעצות עם שירות לקוחות דובר עברית ואפילו הרשמה לתכנית שותפים שפותחת פתח להכנסה נוספת על ידי שיווק עצמאי של מוצרים מהאתר.
מה קונים בערים דתיות וחילוניות
במרבית הקטגוריות המובילות נצפו מספרים גבוהים יותר בהזמנות בערים הדתיות. כך למשל, הקטגוריה המובילה להזמנה באינטרנט בערים משני המגזרים היא "תכשיטים", אך בערים הדתיות נרשמו כ-47% יותר רכישות באינטרנט של תכשיטים בשנת 2020.
קטגוריות נוספות שבהם נרשמו הבדלים משמעותיים במספר הרכישות הציגו באופן גורף רוב לקניות מן הערים הדתיות. אלו כללו מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים, שהאוכלוסייה הדתית רכשה אונליין ב-2020 כ-50% יותר מאר בערים החילוניות, מוצרי מטבח שנקנו ב-2020 על ידי דתיים ב-64.7% יותר מן הציבור החילוני, תיקים וארנקים (כ-42% יותר בקרב הקהל הדתי), אוזניות (כ-67% יותר רכישות בקרב הציבור הדתי), וההבדל המשמעותי ביותר שנמדד ב-2020 הוא ברכישת מוצרים לתינוקות, היכן שהערים הדתיות רכשו באינטרנט ב-140% יותר מאשר בערים חילוניות.
למעשה, נצפתה רק קטגוריה מובילה אחת שבה נמדד פער משמעותי של רכישות ברשת ב-2020 לטובת הציבור החילוני והיא כלי עבודה (כ-36% יותר רכישות בקרב הציבור החילוני מאשר הדתי).
קטגוריות שבהן המספרים היו כמעט זהים הן טיפוח ובריאות (כ-6% יותר בערים החילוניות) ובגדים והנעלה (כ-3.8% יותר בקרב הקהל הדתי).
מוצרים "שובבים"
אי אפשר בלי לומר מילה על הזמנה של מוצרי מין דרך האינטרנט. נדמה שהאינטרנט הוא המקום שבו ניתן להזמין בלי מבוכה מוצרים שבדרך כלל לא היינו מרשים לעצמנו לקנות מחנות פיזית ברחוב. באופן מפתיע הנתונים לשנת 2020 העלו שבערים הדתיות נקנו כ-14% יותר מוצרים שמסווגים כבעלי אופי מיני מאשר בערים החילוניות, כאשר העיר המובילה הייתה ירושלים הבירה. צעצוע המין הנקנה ביותר על ידי ישראלים מכל המגזרים הוא ויברטור שמהווה כמחצית מסך מוצרי המין שנרכשו ב-2020.