התרגלתם להזמין דברים באינטרנט? אתם לא לבד. ישראל הופכת במהירות למעצמה של הזמנות אונליין. מיליוני ישראלים מבלים כל יום מספר הולך וגדל של שעות ברכישה מאתרים כמו אלי אקספרס, אמזון או איביי. יש סבירות גבוהה שחלק מהאנשים שאתם רואים מביטים לתוך מסך הטלפון הנייד ברחוב או באוטובוס עסוקים בעצם בהזמנה מקוונת.
האם אפשר לדעת מראש מה מישהו הולך להזמין? ואם כן, אז איך?
בין אם אתם אוהבים להזמין באינטרנט נעליים, בגדים, תכשיטים או אביזרים לטלפון הנייד, קל לחשוב שההזמנות הן משהו אישי וייחודי. בפועל, מסתבר שלאיזור המגורים שלכם יש השפעה גדולה משחשבתם על אופי ההזמנה שלכם: על הפריטים שבחרתם, הסכום שהוצאתם ואפילו על הסיכוי שתפנו לשירות לקוחות בעקבות הקנייה.
למרות שזו לא חוכמה לצפות להבדלים בקניות בין היישובים העשירים והעניים ביותר בישראל, נאספו נתונים מפתיעים מאתר זיפי הישראלי שמתמחה בהזמנות מחו"ל. נתונים אלה עשויים להפתיע אתכם ולשפוך אור על הרגלי הקנייה של ישראלים. הנתונים נאספו משנת 2020 ומציירים תמונה של הקונה הישראלי משתי קצוות הסקאלה החברתית-כלכלית.
לצורך ההשוואה נבדקו 5 יישובים עשירים: רמת השרון, קריית אונו, גבעתיים, אבן יהודה והוד השרון, ו-5 יישובים בקצה הסוציו אקונומי העני: אלעד, צפת, בית"ר עילית, רכסים ומודיעין עילית. נבדקו גורמים כמו:
- מה קונים הכי הרבה בכל יישוב
- גיל המזמינים הממוצע
- מחיר ממוצע לקנייה
- ממוצע הזמנות בחודש ביישוב
- פניות לשירות לקוחות
הנתונים לפניכם.
מה מזמינים ברמת השרון? מה בבית"ר עילית?
המוצרים המוזמנים ביותר בכל יישוב היו אולי החלק המפתיע ביותר בנתונים. בעוד שאפשר לדמיין את הקונים של רמת השרון ואבן יהודה בוחרים במוצרי חשמל ואלקטרוניקה ואילו את תושבי צפת ואלעד "מסתפקים" במוצרים פשוטים יותר ואנאלוגיים, הרי שבפועל התוצאות מציגות תמונה שונה לחלוטין.
הקטגוריות המובילות ביישובים העשירים היו פריטי לבוש, ובפרט טישירטים וקפוצ'ונים; לצדם במספר שווה כמעט רכשו ביישובים העשירים שלל קייסים ומגינים לטלפון הסלולרי. לא בהכרח מוצרי יוקרה או אביזרים אלקטרוניים.
במקום השלישי ביישובים האלו הגיעו אוזניות אלחוטיות ואוזניות רגילות. לכאורה מוצר מקטגוריה יקרה יותר, אך כפי שנראה תכף, גם ביישובים בקצה השני של רמת המחייה בישראל רכשו כמויות נכבדות ממנו.
במקום הרביעי והחמישי בקטגוריות המוזמנות ביותר ביישובים העשירים בישראל היו כיסויי טלפון ומתגי אור. ראוי לציין שאלו פריטים שידועים בהדלי מחירים ניכרים בין ישראל לחו"ל, ובמילים אחרות – פריטים שאפשר למצוא בחו"ל במחירים זולים בהרבה מאלו של ישראל.
מסקנה אפשרית מהרגלי הקנייה באינטרנט של תושבים מהיישובים העשירים בישראל היא, שחיסכון לא פסח עליהם למרות מה שאולי חשבתם. גם ברמת השרון וקריית אונו יודעים לנצל את הרכישה אונליין בשביל למצוא מחירים טובים גם עבור מוצרים בטווח מחירים לא גבוה יחסית, כמו טישירטים ומגינים לטלפון.
לעומתם, ביישובים הנחשבים לעניים יותר בישראל, תוכלו לראות מספר הפתעות בכיוון ההפוך. זאת אומרת, אם ציפיתם שהמוצר הנמכר ביותר בערים אלו יהיה בסכום נמוך יחסית, לפחות כמו מגן לטלפון, מסתבר שביישובים אלו הבחירה הראשית היא שעוני יד, ובעיקר שעונים לנשים. למעשה, כמות השעונים שמזמינים ביישובים אלה, מכל הסוגים – משעונים חכמים ועד לשעוני קיר – היא עצומה ומפתיעה. יש לנו מספר ניחושים מדוע דווקא מוצר זה פופולרי כל כך ביישובים האלה, אך נשמור אותם לסוף הכתבה.
בהמשך לקטגוריות הנקנות ביותר ביישובים אלה נמצאות מדבקות קיר, חפתים ועניבות לצד עוד סוג של שעון יד, שעון קוורץ. בהשוואה ליישובים העשירים יותר, אפשר להגיד שביישובים העניים קונים מוצרים למראה אלגנטי, כמו שעונים וחפתים, שמשדרים ויוצרים רושם של יוקרה.
במפתיע או שלא, ניתן למצוא במקום החמישי ברשימת המוצרים המוזמנים ביותר באינטרנט ביישובים העניים שוב אוזניות אלחוטיות ואוזניות רגילות. נדמה שהקטגוריה הזו מרחפת מעל הבדלים בין איזורים גיאוגרפיים וכלכליים בישראל.
נדמה שביישובים העניים יותר בישראל, בניגוד אולי למה שהייתם מצפים, המוצרים הנמכרים ביותר הם דווקא פריטים יוקרתיים למראה ומרשימים. נראה עכשיו האם הסכומים שמוציאים ביישובים השונים משקפים את המסקנה הזאת.
מחיר ממוצע להזמנה באינטרנט ביישובים העשירים והעניים
באילו יישובים בישראל מוציאים סכום גדול יותר עבור קנייה אחת? באילו יישובים קונים את המוצרים היקרים ביותר?
במקרה הזה הנתונים משקפים אולי את מה שציפיתם למצוא.
המחיר הממוצע לפריט שמוציאים ב-5 היישובים העשירים בישראל עומד על כ-37 ש"ח עבור פריט. לחילופין, הסכום הממוצע בהזמנה באינטרנט ב-5 היישובים העניים עומד על כ-30.5 שקלים עבור פריט אחד.
בנוסף, המחיר הממוצע לקנייה שכוללת מספר פריטים היה גבוה גם הוא בסכום דומה, ועמד על כ-77 ש"ח ביישובים העשירים לעומת 72 ש"ח ביישובים העניים יותר.
למרות ההבדלים בסכומים, נדמה כי ההפרש המפתיע והגדול ביותר היה בכמות ההזמנות שנעשית בממוצע ביישובים משני קצוות החתך החברתי כלכלי בישראל.
מי מזמין יותר?
בנוגע לכמות ההזמנות באינטרנט בחודש מכל יישוב, התמונה מתחילה להשתנות בצורה בולטת. נדמה שלמרות הבדלי הגודל באוכלוסיות של היישובים השונים, בחמשת היישובים העניים יותר קונים בממוצע בכל חודש במספרים גבוהים בהרבה מאשר בחמשת היישובים העשירים.
לדוגמה, ביישוב עני ועשיר בעלי אכלוסייה דומה של קרוב ל-50,000 אנשים, ביישוב העני נרשמו פי 1.8 יותר הזמנות באינטרנט מאשר ביישוב העשיר מבין השתיים. בחישוב החודשי של כל עשרת היישובים, נמצא שביישובים העניים יותר
מזמינים בשיעור של פי 2.2 יותר מאשר ביישובים העשירים.
הנתון הזה מעמיד בפרופורציה את ההזמנות היקרות מעט יותר של היישובים העשירים. נראה שביישובים עניים פשוט מזמינים יותר באינטרנט.
מאיזה גיל מזמינים ביישובים השונים
אחת ההפתעות הגדולות ביותר שעלתה היא גיל המזמינים הממוצע בחמשת היישובים העשירים והעניים.
מנהלי אתר האינטרנט הופתעו לגלות שמרבית המזמינים בערים אלו הם סביב אותה שכבת גילץ
הגיל הממוצע של המזמינים בערים העשירות יותר היה 38, כאשר ההתפלגות הייתה 37, 40, 38, 39 ו-36 (ז"א ממוצע גילאים כמעט זהה בכל אחד מחמשת היישובים העשירים).
לעומת זאת, הגיל הממוצע בערים העניות יותר היה נמוך ממנו משמעותית, ועמד על כ-30. ההתפלגות גם כאן הייתה קרובה במפתיע, עם ממוצע גילאים של 31, 29, 29, 31 ו-31 (ממוצע כמעט זהה בכל אחד מחמשת היישובים העניים).
הסיבה להבדל העקבי הזה פתוחה לניחושים שלכם. אנחנו נציע הסבר אחד להבדל הזה בסיום.
כמות פניות לשירות לקוחות
נתון אחרון ואולי הבולט מכולם שעלה מהבדיקה שביצע האתר הישראלי גילתה שכמות הפניות לשירות הלקוחות נבדלת במיוחד בין היישובים העשירים והעניים.
בעוד שכמות ההזמנות באינטרנט של היישובים העניים הייתה מעט יותר מכפליים מכמות ההזמנות של היישובים העשירים, ניתן לראות שמספר הפניות לשירות לקוחות הוא בקירוב פי שלוש ביישובים העניים מול העשירות.
בחישוב גס, הדבר אומר שתושבי היישובים העניים פונים בממוצע פי 1.5 יותר מאשר תושבי הערים העשירות עבור כל הזמנה באינטרנט.
בפניות לשירות לקוחות נכללות כל הבקשות, התלונות וכן מכתבי התודה, ולכן הנסיונות להסביר את ההבדלים האלה עדיין שקולים לניחושים מושכלים. נציע מספר סיבות אפשריות להבדלים שאולי גם הם, כמו הנתונים, יפתיעו אתכם.
מסקנות
הנתונים האלה מסתכמים בתמונת מצב מעניינת במיוחד.
על אף שנוח לדמיין שלאנשים מיישובים עניים ועשירים יהיו הרגלי קנייה מקוונת שונים לגמרי, הנתונים מישראל מציירים תמונה שונה בהרבה.
רות שמחיר ההזמנה הממוצע בכל קנייה היה גבוה יותר במעט (כ-5 שקלים יותר) בחמשת היישובים העשירים, כמות ההזמנות החודשית הממוצעת בחמשת היישובים העניים יותר הייתה יותר מכפולה. בנוסף, המוצרים הנמכרים ביותר ביישובים העניים היו מוצרים מקטגוריות מעט יקרות יותר מאשר אלו הנמכרות ביותר ביישובים העשירים (שעונים לעומת חולצות).
הסבר פשטני יגיד שההוצאות של היישובים העניים יותר גדולות בגלל שהם פזרנים וללא שליטה כלכלית. למרות זאת, אפשר לראות את הדברים אחרת.
התושבים ביישובים העניים משתמשים יותר באפשרות של הזמנות באינטרנט בדיוק בגלל החיסכון שהאינטרנט מאפשר. אתרים כמו אלי אקספרס, אמזון ואיביי מאפשרים לקנות יותר פריטים בפחות כסף. הגיל הממוצע הנמוך של המזמינים מהיישובים העניים מראה שהם מגלים בשלב מוקדם כלים להזמנה חכמה ברשת, כמו פיצול הזמנות, מחשבוני מכס, שימוש במגן מכס שחוסך את תשלום המכס והרשמה לדיוור מקוון של אתרים שממליצים על מבצעים במטרה לתפוס הנחות כשהן טריות.
בסופו של דבר, נראה שהזמנות באינטרנט בישראל נמצאות עדיין בשלב ההתפתחות, שבו הציבור לומד כיצד לנצל את הרשת בצורה הטובה ביותר. אפשר לדמיין שבעתיד ההזמנות לישראל רק יגדלו מכל שכבות האוכלוסייה ויובילו את הדואר להרחיב את שירותיו בצורה שתפתח את ההנאה שבהזמנה לכולם, מכל יישוב בארץ בלי הבדל.